м. Львів, вул. Богдана Хмельницького, 219б
вул. Д.Вашингтона 7г (в'їзд в ТЦ Метро)

+38 (096) 493-93-93

Геометрія колісного диска. Як підібрати диск?

1. ЕТ-виліт (або винесення) диска (вимірюється в мм).

Це відстань між подовжньою площиною симетрії диска і площиною маточини. Виліт може бути нульовим (площина симетрії диска співпадає з площиною маточини машини), позитивним (площина симетрії диска знаходиться ближче до центру машини, ніж площина маточини) і негативним - якщо далі. Для кожної моделі автомобіля виліт розрахований виробником так, щоб забезпечити оптимальну стійкість і керованість машини, а також найменше навантаження на підшипники маточини.

Німці позначають виліт ET (припустимо, ET30 (мм), якщо його величина позитивна, або ET-30, якщо негативна), французи - DEPORT, виробники з інших країн зазвичай користуються англійським OFFSET.

Бажання поставити більш широкі низькопрофільні шини (іноді на дисках більшого розміру діаметра) призводить до того, що доводиться підбирати диск із зменшеним ЕТ (тобто шина стала ширша - потрібно зрушити її назовні від кузова - інакше почне зачіпати за нього ). Зменшення ЕТ робить колію коліс ширше, а це підвищує стійкість автомобіля і надає йому стильного гоночного вигляду. Зайве зменшення ЕТ небажане, тому може призвести до збільшення навантаження на підшипники. Збільшити ж виліт, тобто звузити колію, як правило, неможливо - диск упреться в гальмівний супорт.

2. Монтажний діаметр диска (вимірюється в дюймах, 1 дюйм = 25,4 мм).

Відповідає внутрішньому (посадочному) діаметру шини. Переважна більшість сучасних автомобілів оснащена 13 -, 14 -, 15 - і 16-дюймовими дисками. В останні роки намітилася тенденції до переведення автомобілів на більші монтажні діаметри. Це пояснюється прагненням (незважаючи на більшу вартість) використовувати низькопрофільні шини взаємозамінного розміру, оскільки, з ряду причин, їх їздові якості з кращі, ніж шин високого профілю.

А чим нижчий профіль шини, тим менше в колесі гуми і, відповідно, більше металу - адже зовнішній діаметр колеса залишився незмінним. При використанні сталевих дисків монтажний діаметр особливо не збільшиш - це призведе до зростання маси колеса, що небажано. А застосування легкосплавних дисків дозволяє збільшувати монтажний діаметр диска, не обтяжуючи колесо в цілому. На спортивних версіях автомобілів гальмівні супорти більші, ніж на неспортивних (могутньому двигуну - надійні гальма), - отже, і диски повинні бути більшого монтажного діаметру, інакше гальмівний супорт упреться в обід зсередини диска.

3. D-діаметр центрального отвору диска (отвору під маточину).

У штатних колісних дисків центральний отвір часто точно підігнаний до осі маточини, тобто диск надягається на маточину з мінімальним зазором і затягується кріпильними болтами або гайками. Але, купуючи новий диск, не лякайтеся того, що центральний отвір може виявитись більшим - точність і надійність кріплення диска до маточини забезпечується свердлінням отворів в маточині високоточними верстатами на конвеєрі виробника автомобіля. Виробники дисків часто свідомо роблять центральний отвір збільшеного діаметру, це дозволяє використовувати диск на різних моделях автомобілів (у різних автомобілів різні діаметри маточин - стандартів на цей параметр не існує, а лінійка PСD стандартизована). У цьому випадку установка перехідного кільця між маточиною і диском дозволяє нормально експлуатувати автомобіль. Дуже часто центрувальні кільця продаються в комплекті з диском.

4. PCD - діаметр центрів кріпильних отворів (вимірюється в мм, позначається PCD - Pitch Center Diameter) і кількість цих отворів.

Наприклад, PCD4х100 означає - 4 отвори, розташовані на колі діаметром 100 мм (радіус 50 мм від центру осі диска). Ці параметри повинні абсолютно точно відповідати геометрії маточини. Вимірювання «на око» і лінійкою тут не допускаються!

Наприклад, на маточину з PCD 4х98 можна (фізично) одягнути диск PCD 4х100. 98 мм від 100 мм на око не відрізниш (якщо ви не токар з 20-річним стажем). У результаті зі всіх гайок (або болтів) тільки одна буде затягнута повністю. На ходу таке колесо буде 'відбивати', крім того, слабо затягнуті гайки відкручуватимуться самі собою, а це вже небезпечно! Виробники можуть випускати диски різного посадочного діаметру на одну і ту ж машину (див. приклад з Toyota Camry вище), але PCD при будь-якому діаметрі диска повинно ЗАВЖДИ відповідати геометрії маточини.

5. Ширина обода (вимірюється в дюймах).

Повинна бути на 25-30% менше ширини профілю шини. Припустимо, ви шукаєте диск під шину 195/70 R15. Ширина її профілю 195 мм. У дюймах це буде 7,68 (195 розділити на 25,4). Відніміть від цієї величини 25% або 30% і отримане число округліть до найближчого значення із стандартного ряду. Отримаєте 5,5 дюйма - обід саме такої ширини потрібен для шини 195/70R15.

Використання як дуже широких, так і дуже вузьких дисків (відносно ширини шини) вкрай небажано: порушується проектна геометрія плями контакту шини і дороги, через що погіршуються їздові характеристики шини - реакція на поворот, бічна жорсткість, опір акваплануванню, шина неправильно зношується – через це різко зменшується її пробіг.

Допустиме відхилення ширини обода від норми складає 0,5 - 1,0 дюйма для дисків з монтажним діаметром до 14 дюймів, і 1,0 - 1,5 дюйма - для дисків з діаметром 15 дюймів і більше. Але краще, звичайно, брати диск точно під шину. Особливо це стосується низькопрофільних серій шин.

Таким чином маркування диска наприклад 6/15 4/114, 3 ЕТ46 D67.1 розшифровується так - диск діаметром 15 дюймів, шириною 6 дюймів, що має 4 кріпильних отвори, розташованих на колі 114,3, винос диска 46 мм, діаметр отвору під маточину 67,1 мм.

Підсумуємо - алгоритм покупки колеса виглядає так: ви з'ясовуєте яка шина підходить до вашої машини за розмірами, з'ясовуєте PСD вашої машини (автовиробники практично ніколи не міняють цей параметр на машинах одного класу), підбираєте диск відповідний до машини по PСD, а до шини - по діаметру і ширині обода, при цьому враховуєте ЕТ (залежить від ширини профілю шини) і D (диск з маленьким D просто не налізатиме на маточину).